Wednesday, September 9, 2009
Deserto Rosa – Luigi Ghirri
Showing today at the Venice Film Festival: Deserto Rosa – Luigi Ghirri, directed by Elisabetta Sgarbi
Synopsis from Sgarbi’s website:
Accostarsi alle fonti dell'emozione, criterio-guida fondamentale di tutta l'opera del grande fotografo Luigi Ghirri: questo è l'obiettivo del film. L'estremo progetto di Luigi Ghirri, purtroppo non realizzato, era una "casa delle stagioni": acquistare un casolare, che compare nelle ultime opere del fotografo, nei pressi della sua casa di Roncocesi, e allestirvi mostre legate, ciascuna, alla stagione corrente, in modo da creare una stretta relazione tra tempo naturale e tempo dell'arte.
A questo progetto interrotto si ispira Deserto rosa, in cui la telecamera 'visita' una serie di paesaggi fotografati da Ghirri appunto secondo l'alternarsi delle stagioni: Primavera, Estate, Autunno, Inverno e Primavera notturna.
Aleksandr Sokurov racconta ciascuna stagione rappresentata nel film, focalizzando in forma narrativa la il sentimento della ciclicità del tempo di Luigi Ghirri.
Paola Borgonzoni Ghirri lo ha così raccontato "Luigi Ghirri era sempre là, sospeso su quella fune sopra a un campo innevato, sulla terra arata o confuso nella nebbia, sempre un po' più in alto di me anche sulle spiagge dell'Adriatico nella luce del tramonto estivo che regala a questo mare il turchese e lo smeraldo."
Hmm. The Venice Film Festival's website also includes an English version:
The purpose of the film is to approach to the sources of emotion, which is the essential guide-line of the great photographer Luigi Ghirri’s whole work. Luigi Ghirri’s ultimate project, which unfortunately has not been realized, was a “house of seasons”: he planned to buy a cottage— appearing in his last works—near his house in Roncocesi, with the aim of using it as a space for the staging of a series of exhibitions, each related to the going season, in order to establish a relation between the time of nature and the time of Art. Deserto Rosa is inspired by this interrupted project: the camera “pays visit” to a sequence of landscapes photographed by Ghirri just following the season rotation: Spring, Summer, Autumn, Winter and Night Spring. Aleksandr Sokurov describes every season represented in the movie, focusing in a narrative form the feeling of time blindness that belonged to Luigi Ghirri. Paola Borgonzoni Ghirri described him as follows: “Luigi Ghirri was always there, walking on a rope over a snowy meadow, on a ploughed field or vanishing in the fog, always a little higher than me even on the Adriatic beaches, in the light of one of those summer sunsets, that give this sea his hues of turquoise and emerald.”
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